World Trail blir stibyggere på Høgevarde

image
Fotocredit: Lars Storheim/Hallingdal Rides
  • Skrevet av: Harald
  • 08.20.21

Flow Mountain Bike har laget en artikkel om stibyggerene her på Høgevarde!

 

Stibyggere blir ikke sett på som legitime fagfolk mange steder i verden. Glen Jacobs og teamet hans fra World Trail håper å påvirke den oppfatningen med et stort prosjekt her på Høgevarde.

 

I følge World Trail-grunnlegger Glen Jacobs, har åsene rundt Høgevarde flere fjellvann og fosser enn noe annet sted på jorden. World Trail har tatt turen til Skandinavia for å gå i gang med byggingen av det som vil bli det største stinettverket i Norge.

 

«Når vi ser på Les Gets og Morzine, ser vi de store fjellene og gresslettene og de store tømmer konstruksjonene, og du sier bare» wow, dette er vakkert » – Høgevarde ligger på et annet nivå. Vi ble bare forelsket i det! Det er ikke superhøyt, og nede ved innsjøen, vil man kunne sykle seks til åtte måneder i året”, sier Jacobs.

 

«Det er store steinpartier, og jorden er som sjokoladekake. Litt som du får i Bellingham, Washington, og oppe ved den amerikanske/kanadiske grensen – det er helt nydelig.»

 

Det er ikke vanskelig å se hvorfor Jacobs og hans World Trail -team ble forelsket i Høgevarde.

 

Høgevarde ligger ved tettstedet Flå, som ligger omtrent 2 timer nord-vest for Oslo. Det har vært et populært skiområde i årevis; Imidlertid bygger de nå flere heiser for å forvandle området til et allsidig skianlegg. I motsetning til de fleste steder der terrengsykkelstier ettermonteres flere tiår etter at et skianlegg har vært i drift, jobber World Trails ingeniører og designere her i partnerskap for å legge opp heiser, skiløyper og terrengsykkelstier samtidig.

 

“For noen år siden bygget de noen få skiheiser og en kafé, men nå går de stort. Stolheiser, gondoler, og de bygger et mega township omtrent halvveis nedover fjellet. Det fine er at terrengsykling har kommet inn i starten”, sier Jacobs.

Hva syns du om denne utsikten og stien?

 

Med 80-100 km stier og plass til å fortsette å ekspandere, sier Jacobs at terrenget minner ham om Kingswall-stien i Derby.

 

Blandet inn blant grantrær og mose forteller Jacobs at det er mye stein å jobbe med. (Foto: World Trail)

 

World Trail har jobbet med dette prosjektet de siste tre årene, men det siste arbeidet har vært å navigere logistikken for å få de Cairns-baserte byggerne til Skandinavia.

 

 

Til tross for Covid, er et av problemene å sikre arbeidsvisum i Norge, men å overvinne disse utfordringene er en del av årsaken til at World Trail har vedvart.

 

Jacobs forteller oss at det er flere innsjøer per innbygger enn noe annet sted i verden, og han og teamet hans har dratt full fordel av det.

 

«Akkurat som ikke Covid var nok, viste det seg at den norske stat skulle gjøre prosjektet enda vanskeligere: Vi tar med oss våre spesialiserte stibyggere inn i landet, mennesker med lang erfaring i det å bygge gode sykkelstier. Lenge fikk vi bare svaret “siden vi har (maskin)arbeidere i landet allerede, kan vi ikke prioritere å slippe dere inn i landet. Hvorfor bruker dere ikke de som allerede er her?” sier han.

 

«Jeg har snakket om dette i tre tiår, om å få stibygging anerkjent som et legitimt yrke. Selv i Europa er det stibyggere som ikke skjønner at du kan bygge 12 måneder ut av året; de bygger i seks måneder, og så kommer vinteren, og da går de og gjør noe annet. ”

 

«For at vi skal komme inn og si at vi er stibyggere på våre tillatelser, ser de (norske myndigheter) på dokumentasjonen og er tenker ‘hva er en stibyggere? Denne kompetansen eksisterer ikke som et anerkjent yrke, med helt spesifikke krav til unik fagkompetanse.”

 

Jacobs forteller oss at en del av grunnen til at World Trail tok dette prosjektet var for å spre kunnskapen og ytterligere legitimere stibyggere som et yrke. (Foto: World Trail)

 

 

«Realistisk sett trenger ingen av stibyggerene i Australia noen gang å forlate Australia, fordi det er så mye arbeid som kommer, og det er ikke nok stibyggere her.»

 

“Når du ser på Europa og Nord-Amerika, er mange av stiprosjekter ikke statsfinansiert; de er alle private – denne vi jobber med på Høgevarde er stort sett privat.”

 

Det er noen eksisterende stier i området, men de fleste er flerbruksstier.

 

Med unntak av Maydena, Boomerang Farm og noen få utvalgte terrengsykkelparker, er de fleste sykkelmål statlig finansierte prosjekter, og hastigheten de dukker opp fortsetter å øke etter hvert som tiden går. På grunn av dette bygger våre lokale stibyggere året rundt, og sliter fortsatt med å holde følge med etterspørselen.

World Trail er ikke det første australske stibyggingsselskapet som jobber utenlands; Dirt Art and Trail Scapes har fullført store prosjekter i Asia, og Common Ground Trails har et kontor i Saskatchewan, Canada. Det større målet med dette prosjektet er imidlertid ikke å bygge en dominerende posisjon; i stedet er det å bruke muligheten til ytterligere å legitimere profesjonelle stibyggere på heltid over hele verden.

 

 

«Jeg tror ikke det er mulig å komme seg ut av Australia for å bygge stier over hele verden fordi det skjer så mye i Australia. Men jeg tror opplevelsen som kommer fra Australia og kunnskap om stibygging må spre seg rundt om i verden.»

 

Høgevarde ser ganske episk ut, og sykkelsti-nettverket er bare så vidt påbegynt.

 

For folk som sykler terrengsykler, er forskjellen mellom en profesjonelt bygget sti og noe kompisen din har laget bak huset, og en tursti, natt og dag. Men selv med den Covid-drevne sykkelbommen er terrengsykling fortsatt en nisje og er en relativt ung sport.

 

For det utrente øyet, uansett om det er bygget for turgåere, hester eller terrengsyklister, er en sti en sti, og det er vanskelig å forklare ting som flyt og forutsigbarhet for ikke-ryttere. Så når det nå endelig er gitt innreise- og arbeidstillatelse, og World Trail-teamet får komme inn i Norge for å utføre sitt fagarbeide på Høgevarde eller andre steder, er det en katalysator for å bygge stier over hele verden og få anerkjennelse.

 

For det utrente øyet er en berm som denne en haug med jord og grus. Det er opp til stibyggerene å forme den for å støtte rytteren gjennom svingen, noe som er lettere sagt enn gjort.

 

Bare et lite team av World Trail-ansatte reiste med Jacobs til Norge for å få prosjektet i gang. Selve byggingen er anslått å fortsette til ihvertfall 2024-2025, og målet er å integrere og utdanne lokale stibyggere. Dette er en fremgangsmåte som World Trail og andre stibyggere rundt i Australia bruker på nesten hvert prosjekt.

 

 

«Du kan ikke bare bli en stibygger. Det tar mange års erfaring å kunne bygge noe som fungerer godt for syklister,” sier Jacobs.

 

– Det er en håndfull mennesker fra regionen som er stibyggere som vi ønsker å lære opp, og mest sannsynlig vil fortsette å være en del av teamet neste år.

 

 

Møt World Trail-grunnlegger Glen Jacobs, og se hvordan utbyggingen her på Høgevarde går i vår nye video!

Se flere nyheter