Stisykling på Høgevarde

Stisykling har på rekordtid etablert seg som en aktivitet med bred appell og er en sport du kan holde på med uansett alder og ferdighetsnivå. Høgevardes ambisjon er å bli en ledende destinasjon for stisykling.

  • Skrevet av: Høgevarde
  • 12.21.20

– Noe av det fineste terrenget jeg har sett noe sted i verden – Glen Jacobs, internasjonal stibyggerlegende

For å få til dette har de knyttet seg til de dyktigste folkene på området. For Harald Haaland, leder for forretningsutvikling av Høgevarde, var kun det beste av det beste godt nok.

– Da vi besluttet oss for å satse på stisykling, sa vi til oss selv at vi ville gjøre det skikkelig fra start. Vi var tydelige på at stiene våre skulle holde høy kvalitet og være tilgjengelige for et bredt publikum. Og for å få gode stier bør man alltid starte med en god plan. Derfor kontaktet vi en rekke potensielle firma som arbeider med masterplaner for stisykling, både nasjonale og internasjonale. Til slutt falt valget på det sveitsiske firmaet Bikeplan, som har et svært solid rykte på seg. De har blant annet utviklet stiplanen for Zermatt i Sveits, forteller Harald.

STORE PLANER: Harald Haaland er leder for Høgevardes forretningsutvikling.

 

Stisykling på Høgevarde

Bikeplan syntes prosjektet var svært spennende. Så spennende at de formidlet kontakt til stibyggerne i selskapet World Trail – som er kjent som ett av de absolutt ledende selskapene globalt på bygging av spennende sykkelstier.

– Eieren av dette selskapet, Glen Jacobs, tok personlig oppgaven med å gå i terrenget på Høgevarde og detaljprosjektere stiene som skal realiseres i årene som kommer. Det synes vi er veldig stas, sier Harald.

PÅ BEFARING: Glen Jacobs (nr. to f.v.) falt helt for terrenget på Høgevarde. Her sammen med: (f.v.) Jan Oggier fra Bikeplan, Stefan Oberer fra Bikeplan, stibygger Trygg Lindkjølen og Hans Christian Gulsvik fra Høgevarde AS.

Glen Jacobs (f. 1958) er den første og eneste australske som har blitt trukket inn i The Mountain Bike Hall of Fame. Han er bosatt i Cairns, i Queensland i Australia, og startet å lage sykkelstier i regnskogen da han var liten gutt. Nå har han bygget profesjonelt i 25 år, og har blant mye annet designet stier og anlegg til OL, VM og worldcup-arrangement i terrengsykling.

 

Verdens fineste terreng

–  Jeg visste at Norge var et av landene med vakrest natur. Da jeg kom til Høgevarde, oppdaget jeg at det var vakrere enn jeg noensinne hadde trodd. Høgevarde har rett og slett noe av det fineste terrenget jeg har sett noe sted i verden, skryter han.

Glen har stor tro på at sykkelstiene på Høgevarde vil bli enormt populære, verden rundt.

– Det er ofte slik at man tar naturen for gitt når man bor der. Men jeg ser det med nye øyne. Naturen er flott, terrenget er flott, jorda er flott, dyrene, trærne, utsikten. Alt er spektakulært. Det skjer noe hele tiden, og det er aldri kjedelig. Og nettopp det er viktig når man stisykler. Det at Høgevarde er rett ved Oslo er også veldig positivt. Det vil være enkelt å fly inn for folk fra hele verden. Jeg spår at disse sykkelstiene vil bli noen av de beste i hele verden.

Harald kan ikke skryte nok av samarbeidet med Glen Jacobs og World Trail.

SATSER PÅ HJUL: Høgevarde skal bli en av de beste sykkeldestinasjonene i verden.

 

Ledende sykkeldestinasjon

– Det har vært helt fantastisk. Han har en merittliste som er enormt lang, og er en av de absolutte legendene innenfor moderne stisykling. Likevel er han helt nede på jorda og kun opptatt av en ting: Å skape best mulige sykkelopplevelser for de som besøker stiene han og teamet hans utvikler.

Ambisjonen er å realisere hele planen innen fem år.

– Da vil vi ha 80-100 kilometer sti å by på, tilpasset og bygd utelukkende med tanke på å skape gode og spennende opplevelser for stisyklister i alle aldre. Håpet vårt for framtiden er at Høgevarde blir stående som en av de ledende stisykkeldestinasjonene i verden, og det mener vi absolutt er innenfor rekkevidde med de planene vi har for utviklingen.

 

HVA ER STISYKLING

Stisykling betyr akkurat det det står: Sykling på sti. Dette er den opprinnelige formen for terrengsykling, og handler primært om lek, moro og sublime naturopplevelser på stier som enten er naturlige eller gravd for hånd eller med maskinhjelp. Stisykling er i utgangspunktet ikke en egen konkurransedisiplin, men det er likevel stort overlapp til konkurransedisiplinene Enduro og Cross Country. Stisykling som aktivitet vokser hurtig, i takt med med fremveksten av stadig mer spesialiserte terreng-/stisykler. Typisk for disse syklene er at de har robuste deler samt dempere foran og bak, noe som gjør at de egner seg godt til sykling i grovere terreng. Stiene som benyttes kan være naturlige fjell- eller skogsstier, eller hånd- og maskinbygde stier med innlagte ferdighetselementer som kuler, hopp eller doserte svinger. Stiene graderes etter samme system som alpinløyper: Fra grønne nybegynnerstier til blå, røde og svarte, med stigende krav til sykkelferdigheter underveis. Stisykling er en aktivitet som passer for alle aldre, og kan utøves uansett ferdighetsnivå.